Sunday, November 28, 2010

Pengalamanku pasal ubat..

Pada entry kali ini aku ingin berkongsi pengalaman diriku mengenai ubat2tan nie..Sebelum nie kalau sebut pasal sakit2 nie dlm kepalaku hanya terbayangkan panadol..panadol3..penyelesai masalahku..Maklumlah bukan aku ambil tau sangat pasal ubat2 nie..hehe..Tapi sumer 2 berakhir setelah aku diterima bekerja di salah sebuah farmasi(EXCELCARE CHEMIST)terletak berhampiran rumahku..Advantage tempat kerja aku nie bab letaknya dekat sangat ngan rumahku..jalan kaki 2 minit dah sampai..hehe makan mak datang hantar ja..ishh pendek kata jimat2..haha,,Ok berbalik pada cita ubat tadi,diawal pengenalan aku tentang ubat nie agak sukar jg aku menghafal dan mengenal nama2 ubat n kegunaanya..Tapi diatas sokongan dan bantuan bos aku (abg Man) n sahabatku (Ika) dalam ms 2 bulan Alhamdulillah aku mula menjual ubat2tan seperti demam,batuk,tahan sakit dan selesema..Mingu,bulan pejam celik2 dah hampir setahun lebih usia pekerjaan aku skang..Aku mula enjoy dengan ubat2tan yg ada...antara ubat2tan yg selalu customer cari seperti ubat:

Control Medicine
  •        Demam   = (Mefenamic acid 500mg(adult)) ,(Syrup mefenamic acid 250mg(children))
  •        Selesema =(Clopheniramine 4mg,citirizine 10mg(adult))
  •        Batuk      =(Diphenhydramine)
  •        Urat        = (Diclofenac sodium 50mg)
  •        Kencing manis =(Glibenclamide 4mg,Metformin 500mg)
  •        Darah tinggi = (Atenolol 10mg,Amlodiphine 5mg)
  •        Tahan sakit =(Paracetamol,Mefenamic acid,Ibuprofen,Sunprox)
Selain control medicine nie di farmasi aku jg ada menjual supliment2 yg lain seperti rx lite,jus minuman kesihatan,losyen herba dan berbagai2 lg..hai farmasi skang bkan jual ubat terkawal sj..tapi mcm2 ada..